Nedávno jsem četl článek paní psycholožky Masákové o škodlivosti tabletů pro plnohodnotný rozvoj dětí. Pracovníci psychologických poraden vám potvrdí, že děti používající tablet v předškolním věku jsou při testování školní zralosti roztěkanější, motoricky slabší a hůře se soustředí.

Je to dáno pravděpodobně tím, že na tabletu je spousta vjemů a zařízení přímo vnucuje jednoduchá řešení. Na tom je ostatně postavena jedna z nejrychleji se rozvíjejících oblastí IT: „User eXperience“ (uživatelská zkušenost) respektive předvídání potřeb uživatele.

Další opravdu závažnou skutečností je závislost na hrách. To může vyvolávat abstinenční příznaky podobné jiným závislostem, jako je nervozita, agresivita, deprese apod. Zrovna proběhla tiskem informace, že se čínský student upálil, protože mu otec zakázal hrát na počítači.

Že je to jen pro bohaté a zvyšuje to sociální napětí? S tím bych už nesouhlasil. Stejné hry lze hrát na tabletu za 2000 Kč jako na desetkrát dražším iPadu. Kromě toho, cena 2000 za zařízení, které nahradí televizi, gameboy a nástroj pro získávání informací v době, kdy plastové autíčko stojí 400 Kč a skládačka Lego 1000 Kč, je neobyčejně příznivá.

Výuka pomocí knížek z doby Marie Terezie už nám asi nebude stačit. Já si pamatuji, že slabikáře „My máme maso“ se používaly více než deset let. Dnes má každé moje dítě v první třídě úplně jiné učebnice. Tohle je přece velmi neekonomické a ta změna strašně logisticky náročná. Přitom do jednoho tabletu by se lehce vešlo učivo celé střední a základní školy včetně instruktážních videí s možností okamžité aktualizace. Přetížené učitelky se hroutí, ale opravují domácí úkoly jako za Rakouska-Uherska. Kterýkoliv tablet by dokázal automaticky opravit školní testy mnohem efektivněji a učitelce by zbyl čas na práci se žáky.

Dítě s tabletem ztrácí sociální kontakt: Je to hrůza, když se sejde parta mladých lidí, a místo aby se spolu bavili, tak surfují po internetu. Dříve jsme tablety neměli, sešli jsme se každé odpoledne na návsi u rybníčku a kecali jsme (nebo jsme kouřili za sokolovnou). Doba je ale jiná, mnohem více se cestuje, mnohem více času se věnuje kroužkům a koníčkům. Sociální sítě umožňují žít sociální život, i když je člověk odloučen vzdáleností nebo nemocí.

Proč dětem tablet neseberu: Především by to bylo hrozně nepohodlné. Na dovolené v hotelu manželka promlouvala o škodlivosti tabletů a tvrdila, že je mnohem lepší, aby děti třeba něco vystřihovaly z papíru, než aby použily nějaké šablonovité aplikace z tabletu. Můj hodný synek si to vzal k srdci. Nejdříve jsem musel najít papír, pak nůžky (na nehty). Asi za 10 minut jsem dostal sněhovou vločku z papíru, déle ho to nebavilo, ale desítky ústřižků papíru jsem půl hodiny sbíral z koberce.

Asi znáte větu „Kdy už tam budeme?“. Po půl hodině jízdy autem máte dojem, že dítě vyleze výfukem. Dejte dítěti do ruky tablet a po osmihodinové cestě se zeptá: „To už tam jsme?“ Určitě to není správné z hlediska vývoje, ale víte, jaký je to klid pro řidiče?

My za našich mladých let jsme si uměli auto i opravit: Nedávno muselo BMW vyměnit software ve svých autech, protože se hackerům podařilo software auta „hacknout“, tedy vniknout do počítače auta, auta na dálku odemknout a pak (ručně) vykrást. V budoucnu bude důležitější umět ovládat dotykový palubní počítač a dávat příkazy hlasem.

Pro bezpečnou jízdu bude větším problémem počítačový vir než píchnutá pneumatika.

Co z toho dítěte bude? Pořád „lítá“ na tabletu s aeroplánem: Přichází doba dronů (malých bezpilotních letadel). Bude jednodušší, bezpečnější a rychlejší přepravovat zboží pomocí dronů, které se řídí od monitoru počítače, než za volantem auta. Bude nutné vytvořit pravidla a bezletové zóny, i dron policii. Vůbec si to neumíme představit? Vaše děti se už teď na to školí.

Ty dnešní děti nic neumějí, vždyť si nebudou umět ani doma nic vyrobit: Přichází doba 3D tiskáren, mnohem důležitější bude, aby si dítě dokázalo na obrazovce projektovat, co potřebuje, protože bude velmi jednoduché to vytisknout/vyrobit. Navštívil jsem se syny průhonický Bauhaus, že jim koupím nějaká prkénka a nástroje, aby mohli tvořit. 50 druhů pil od 300 do 5000 Kč. Jak z prkénka vyrobit podstavec na iPad? No... raději jsem to u souseda uříznul elektrickou pilou. Takhle to nebude fungovat. Pokud budu chtít vytvořit poličku, tak si ji nakreslím v tabletu, odešlu do Bauhausu a stroj mi nařeže potřebné díly a zkompletuje včetně spojovacího materiálu jako v Ikee.

Kam ten svět vlastně spěje? Moje generace v základní škole měla první kalkulačky, na gymplu první kapesní počítače Texas Instruments, které se programovaly ve strojovém kódu, pak přišly SHARP s basicem, Sinclair s obrazovkou a hrami, a pak éra PC. Ajťáci odkojení počítači jsou sice možná divní, ale většinou velmi úspěšní. Nejbohatší lidé už nejsou naftoví magnáti, ale počítačoví géniové.

Takže, co teď? Sebrat, nebo nesebrat? Platí to stejně jako všude: Všeho s mírou! Kde je však ta míra? Mám na to jednoduchý vzorec. Stejný čas je potřeba strávit sportem (pohybem) jako koukáním do tabletu. Děti se prostě musejí naučit, že jsme se vyvinuli v pohybu a posouváním prstu po obrazovce pohyb nenahradí.

Druhou důležitou věcí je obsah. Já jsem taky odchován foglarovkami a Rolfem zálesákem, ale když mě děda chytil, jak ve stodole po vzoru Rychlých šípů rozdělávám táborák, tak mě málem přerazil. Stejně to je i s tablety. Je potřeba sledovat, co vaše děti dělají.

Jsou hry, jako je třeba „Mozkovna“, kde jsou děti zkoušeny zábavnou formou z vědomostí, Minecraft, kde se pomocí avatarů žije v novém světě, „Pottery“, kde se na hrnčířském kruhu vyrábějí vázy, „Stop motion“, kde se vytvářejí z lega animované filmy, hra „Sims“, kde se děti učí základní sociální dovednosti, aplikace pro úpravy fotek, práce se zvukem. Dále simulátory, které umožní nácvik dopravních předpisů, a rovněž zajímavé „strategie“, které jsou důležité pro pochopení souvislostí. Oproti nim však jsou hry, které je potřeba bedlivě sledovat – jsou to různé bezduché střílečky a hry na zloděje a videa s nevhodným obsahem. Tablet jsou prostě zápalky, se kterými je potřeba se naučit zacházet.

Jsem přesvědčen, paní doktorko Masáková, že problém není v tabletech, ale v tom, že se rodiče dětem nevěnují. Tablet nesmí sloužit pro pohodlí rodičů. Je potřeba sledovat, co dítě na tabletu nebo počítači dělá, a zapojit se do jeho hry. Je nutné zakročit proti nevhodným hrám a podporovat hry kreativní a naučné.